mandag den 22. august 2011

Kuld C er på vej



Succes er blevet parret med Jumper første gang 16/8. Forventet fødsel 18/10.
Jeg havde først regnet med at Succes kom i løbetid senere på året, så da hun weekenden inden NM besluttede at nu skulle det være, så fik jeg pludselig travlt. Sidste år da jeg skulle have kuld på Simic, var det meningen at hun skulle parres med en hund fra Holland og så skulle Jumper bruges på Succes. Men planerne dengang blev ændret og så blev Jumper far til Simic's kuld. Derfor havde jeg fundet en ny hanhund til Succes, nemlig Repeat. Desværre er der opstået nogle sygdomstilfælde i Repeats familie, som lige skulle undersøges nærmere. Da Succes nu kom i løbetid før forventet kunne det desværre ikke nå at blive undersøgt i bund og jeg blev enig med Pia ( Repeat's ejer) at vi ikke turde løbe risikoen. Nu var gode råd dyre. Jeg sad i Finland med en snarlig højløbsk tæve og skulle hun parres denne gang, skulle det være lige efter vi kom hjem.
Jeg overvejede meget om jeg skulle vente til næste løbetid. Men Succes er 3 år nu. I forhold til stævne sæsonen, er det det perfekte tidspunkt. Succes kommer i løb hver 9. måned ( åbenbart), så næste år ville det ramme midt i sæsonen. Det ville ikke gøre så meget, hvis hun fik ødelagt sin sæson, men jeg har også 2 andre hunde at løbe med og det er svært at tage hjemmefra, med et kuld hvalpe liggende hjemme.
Nu er der sikkert en del der spørger, hvorfor jeg vælger at bruge Jumper igen, når en hvalp fra Simic-Jumper kuldet fik konstateret OCD.
For det første er Jumper en stærk hund med en god psyke, hvilket var ret vigtigt for mig at hanhunden havde ( Repeat har også et dejligt temperament)
For det andet har Jumper over 30 friske, sunde og raske hvalpe, hvoraf flere af dem løber agility.
For det tredie siger de fleste dyrlæger at der er flere faktorer der spiller ind omkring OCD. Det er både miljø, foder og aktivitets niveau. Derfor mener jeg at risikoen er minimal hvis man tænker sig bare en lille smule om, når man får sin hvalp hjem. Giv hvalpen et ordenligt foder uden for mange affaldsstoffer, som korn og smagsforstærker( allerhelst BARF selvfølgelig). Vokser hvalpen for hurtigt øges risikoen. Sørg for at hvalpen ikke leger voldsomt med større hunde, så den bliver tromlet. Lad ikke hvalpen spæne rundt steder, hvor der er chance for at den kan støde ind i hårde ting, der ikke flytter sig (bænke, biler, trailere m.m.). Alt i alt, skal man bare gør det man normalt gør, når man får en hvalp hjem. Pas på den.
Jeg glæder mig meget til at se hvad der kommer ud af denne kombination. Da både Succes og Jumper har et fantadtisk arbejdsdrive, forventer jeg det samme hos hvalpene. Derfor sælger jeg også kun disse hvalpe til familier der tiltænker at bruge hvalpen til agility, lydighed, hyrdehund eller anden sport.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar